Sobre l’aplicació de la Llei de transparència a l’Administració local
Contenido principal del artículo
La Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, és aplicable a tots els ens que integren l’Administració local de Catalunya i a tots els seus organismes i entitats dependents. L’article analitza alguns aspectes que em semblen interessants, bé sigui com a reflexió o bé com a proposta operativa d’interpretació. Així, en primer lloc es constata i s’analitza la creació d’instruments conjunts o integrats que incorporen al marc legal català mecanismes interadministratius per aplicar i fer efectives les previsions de la Llei, que alhora busquen garantir el principi d’igualtat en l’exercici dels drets dels ciutadans. En aquest sentit, es fa referència a aspectes en relació amb el Portal de la Transparència, el Registre de grups d’interès i la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública. En segon lloc, s’analitza el deure d’informació que tenen les persones físiques o jurídiques privades col·laboradores de l’Administració. Dins del dret d’accés a la informació pública, s’analitzen les causes d’inadmissió de sol·licituds, donant pautes per acotar alguns dels conceptes indeterminats que apareixen en la Llei, referits a aquesta qüestió. Finalment es fan unes consideracions sobre el sentit del silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública, la seva relativa irrellevància en la pràctica. Així com una proposta de quan l’Administració ha de comunicar que no s’ha adquirit el dret d’accés a la informació pública per silenci positiu, pel fet de concórrer límits establerts legalment a aquest accés.